Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawidłowy montaż opon zimowych - o czym trzeba pamiętać?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Przed rozpoczęciem montażu oponę należy dokładnie obejrzeć, sprawdzając czy nie ma żadnych uszkodzeń i wad. Przed założeniem jej na obręcz warto wymienić zaworek, a jeśli ogumienie jest używane, wyczyścić jego obrzeża.

Montaż ogumienia powinien być zawsze poprzedzony prawidłowym doborem rozmiaru, zarówno opon, jak i obręczy. Zdarza się bowiem, że części kupione na własną rękę bez porady fachowca mogą nie pasować do danego samochodu. W przypadku obręczy najczęściej kłopotem jest rozmiar ET, czyli mówiąc najprościej współczynnika, który decyduje o tym, czy koło jest bardziej schowane w nadkole, czy wysunięte poza nadwozie. Może się zdarzyć tak, że prawidłowy rozstaw śrub i średnica otworu centralnego pozwolą zamontować koło, ale w czasie jazdy będzie ono ocierać o nadwozie.

Czyszczenie i smarowanie
Jeśli takich wątpliwości nie ma, a rozmiar – czyli wysokość, szerokość i średnica opony także zostały dobrane prawidłowo, można pojechać do wulkanizatora.

– Szczególnie w przypadku ogumienia używanego należy się upewnić, czy jest ono w na tyle dobrym stanie, aby dalej nadawało się do jazdy. Jeśli nie posiada żadnych przecięć, przetarć i wybrzuszeń, jego guma jest ciągle elastyczna, a bieżnik ma przynajmniej 4 mm wysokości, można zlecić mechanikowi montaż – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Dobry stan opon i felg to jednak nie wszystko. Aby powietrze utrzymywało swoje prawidłowe ciśnienie jak najdłużej, konieczny jest montaż wysokiej jakości wentyli. Co istotne, trzeba je zmienić po każdym zdjęciu opony z felgi, czyli np. podczas sezonowej wymiany ogumienia.

– Ta uwaga dotyczy zaworów gumowych, które wymienia się w całości, a do ich montażu stosuje sie specjalną pastę oraz narzędzie do przeciągania. Zaworu metalowego wymieniać nie trzeba, ale konieczny będzie montaż nowej uszczelki – mówi Filip Fischer.

Przed przytwierdzeniem obręczy do montażownicy mechanik powinien dokładnie oczyścić obrzeża felgi oraz opony. Dla ułatwienia montażu trzeba nasmarować je specjalną pastą, która zapewni odpowiedni poślizg i zminimalizuje ryzyko uszkodzenia ogumienia i obręczy. Szczególnie trzeba uważać na felgi aluminiowe, które w przypadku złego ustawienia elementu wciskającego oponę na felgę mogą uszkodzić lakier.

Ze względu na rzeźbę bieżnika, opony kierunkowe i asymetryczne trzeba zakładać ściśle według zaleceń producentów. Przy asymetrycznych kluczowe jest zachowanie nie tylko kierunku jazdy, ale także odpowiedniego doboru stron dla bieżnika. Na oponie zaznaczony jest bok zewnętrzny i wewnętrzny, dlatego w komplecie dwie sztuki są zawsze przeznaczone na lewą stronę auta, a dwie na prawą stronę. Mechanik musi o tym pamiętać montując je na felgi. Opony kierunkowe trzeba zamontować zgodnie ze strzałką pokazującą prawidłowy kierunek rotacji. Parząc na front obręczy, strzałka powinna wskazywać przód samochodu.

Ciśnienie pod kontrolą
Ostatnia faza to pompowanie i wyważenie kół. Poziom ciśnienia powinien odpowiadać zaleceniom producenta samochodu, które można znaleźć po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, albo drzwi. Wyważenie to czynność, która zapewni kołom równomierne rozłożenie masy wokół osi obrotu. Dzięki temu będą się toczyły równo i nie uprzykrzą kierowcy jazdy biciem i szumem.

- Prawidłowy montaż opony ma kluczowe znacznie dla bezpieczeństwa i zachowania kluczowych właściwości ogumienia na wysokim poziomie – mówi ekspert Oponeo.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnow.naszemiasto.pl Nasze Miasto