Ruszy budowa obwodnic, a na Sądecczyźnie powstaną nowe drogi i linia kolejowa Podłęże - Piekiełko. Pieniądze na wszystko da rząd. Umowa w tej sprawie ma zostać podpisana w poniedziałek

Są pieniądze na liczne inwestycje w Małopolsce. Dzięki nim ma ruszyć budowa drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem. Powstaną obwodnice Zatora, Zabierzowa, Dąbrowy Tarnowskiej, Nowego Sącza. Rozpocznie się budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko, na którą Małopolanie czekają od XIX wieku.

Pieniądze na te inwestycje Małopolska dostanie w ramach tzw. kontraktu regionalnego. Jest to umowa między rządem a samorządem wojewódzkim, dotycząca finansowania ważnych dla regionu inwestycji do 2020 roku. Negocjacje kontraktu zakończyły się wczoraj. - Co do niektórych inwestycji nie było zastrzeżeń. O inne musieliśmy walczyć do samego końca - opowiada Marek Sowa, marszałek województwa.

Bój o Sądecczyznę

Największy spór dotyczył drogi ekspresowej łączącej Nowy Sącz z Brzeskiem. Ostatecznie strona rządowa da fundusze na budowę drogi z Nowego Sącza do Łososiny Dolnej (ok. 20 km), wraz z nowym mostem w Kurowie. Ominie ona także ciągle obsuwającą się górę Just. Koszt budowy to 500 mln zł. Budowa może się rozpocząć pod koniec 2017 roku. W ciągu najbliższych trzech lat ma powstać dokumentacja techniczna dla całej trasy. Marszałek ma nadzieję, że w kolejnych latach uda się zdobyć pieniądze również na odcinek do Brzeska.

Na Sądecczyźnie się cieszą. - Każda wiadomość przybliżająca powstanie tej drogi jest dobra. Jej budowa jest ważna, jeśli chcemy myśleć choćby o rozwoju turystyki - przyznaje Jan Golonka, starosta nowosądecki.
Radości nie kryje też Ryszard Florek, prezes firmy Fakro. - Aż trudno w to uwierzyć. Mamy w Sączu potężne firmy eksportujące towary. Ta droga jest potrzebna - mówi Florek. To on na początku lipca wraz z najpotężniejszymi biznesmenami z regionu wystąpił do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z propozycją: biznesmeni zrzekną się unijnych dotacji w zamian za budowę drogi.

Nowe obwodnice

Sukcesem jest także pozyskanie pieniędzy na cztery nowe obwodnice. Prace najwcześniej powinny się rozpocząć w Dąbrowie Tarnowskiej. Gotowa jest już cała dokumentacja, a pierwsza łopata ma zostać wbita w przyszłym roku. - Do tej pory cały ruch toczył się przez centrum miasta. Dziennie przejeżdża przez nie sto cystern. Trudno było mówić o jakimś sensownym zagospodarowaniu rynku z tego powodu - mówi Stanisław Początek, burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej.

W pozostałych przypadkach na rozpoczęcie prac będzie trzeba zaczekać. W Zabierzowie ciągle nie wybrano wariantu przebiegu drogi. W Zatorze przygotowywana jest decyzja środowiskowa. Jeśli chodzi o obwodnicę Nowego Sącza (i Chełmca), to prace projektowe trzeba zacząć od nowa. Wszystko z powodu zmian przepisów budowlanych. Koszt budowy czterech obwodnic szacuje się na prawie 800 milionów złotych.
S7 do Świętokrzyskiego

W kontrakcie znalazł się także zapis o finansowaniu budowy trasy S7. Zarówno na odcinku Lubień - Rabka, jak i od węzła Igołomskiego w Krakowie do granicy z województwem świętokrzyskim. Szacuje się, że wartość całej inwestycji to 6,2 miliarda złotych. - Dobrze, że udało się pozyskać pieniądze. Teraz najważniejsze jest, by jak najszybciej rozpocząć budowę. Choć realny termin, kiedy w pełni będziemy się cieszyć tą drogą, to 2021 rok- mówi Sebastian Piekarek, inicjator obywatelskiej akcji na rzecz budowy S7 w Krakowie.

Rozbudowa kolei

Spore pieniądze udało się także pozyskać na kolej. Ponad 6 mld ma zostać wydanych na budowę trasy kolejowej Podłęże - Piekiełko oraz modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz. 1,7 mld zł pójdzie na remont torów na odcinku Kraków Główny - Rudzice i na dobudowę torów linii aglomeracyjnej na odcinku od Dworca Głównego przez Kraków-Płaszów aż do Bieżanowa.
Pieniądze na te wszystkie inwestycje będą pochodzić z funduszy unijnych i z budżetu państwa.

Kraków na aucie

Nie udało się natomiast przekonać strony rządowej do finansowania północnej obwodnicy Krakowa. Ustalono jednak, że droga może być budowana przez samorząd, a w takim przypadku możemy też liczyć na unijne dotacje. - To nie jest dobra wiadomość dla Krakowa. Będziemy jednak walczyć nadal, aby ta droga powstała - mówi Filip Szatanik, wicedyrektor Wydziału Informacji, Promocji i Turystyki w krakowskim magistracie.

Na liście rezerwowej znalazła się także Beskidzka Droga Integracyjna z Głogoczowa do Bielska-Białej. Koszt jej budowy to 3,7 mld złotych. Szanse na realizację tego projektu za państwowe pieniądze są, jeżeli pojawią się dodatkowe pieniądze lub oszczędności na przetargach. - Nie można mieć wszystkiego. Takie są negocjacje. Jednak mogę śmiało powiedzieć. Wracamy z tarczą z Warszawy - kwituje marszałek Sowa.

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

Z regionu

Komentarze (11)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Tak, tak Panie dziejaszku (gość) (Darz Bór)

Narzeczoną swą z miłości,
kurtyzanę - z żądzy krótkiej,
pomoc z domu - z oszczędności,
Henia caaałuj z dubeltówki!!!

Prawda (gość)

A trasa Kraków Olkusz !!!!??? to tylko ponad 20 km ale PO ciągle obowiązuje układ z Firmą dawnych SBK-ów, żeby jeździli A4 i płacili im kasę to rząd i samorząd udaje że nie ma problemu w dojeździe i wyjeździe z Krakowa na Olkusz...., kim wy jesteście??? ślepcy???

Janek (gość)

Od lat wielki obietnice i nic!!!!! Kraków najpiękniejsze Miasto Polski bez pieniędzy na obwodnicę !!!!! nawet nie wspomniano o Trasie Balickiej !!!! Trasie Zwierzynieckiej !!!! Trasie Pychowickiej !!!! Trasie Łagiewnickiej !!!!! że już nie wspomnę o metrze.....itd.......

krak nh (gość)

S7 + północna obwodnica Krakowa to są najważniejsze inwestycje dla naszego miasta .... brak korków na Opolskiej i 29 Listopada- cały tranzyt ucieka z miasta.

Nana (gość)

Jak Nowak wygra ponownie wybory to te drogi będą kolejne 4 lata na papierze. Dopiero przed kolejnymi wyborami zacznie coś robić a tak to będzie siedzieć i wi%cie sami co

Darz Bór (gość)

Kraków nie dostał pieniędzy na północną obwodnicę?! No to żegnaj wschodnia Obwodnico Tarnowa !!! Sarenki, dziki i wszelka inna gadzina z Lipia może niezagrożona rozmnażać się w ostoi tamtejszego lasku.

Wąsaty (gość)

Żadnej obwodnicy Zabierzowa nie będzie przed 2027 rokiem. Dlaczego dziennikarze boją się to napisać wprost, tylko mamią ludzi obietnicami?