Kopalnia ćwiczebna Sztygarka z multimedialnymi atrakcjami. Nowe będą też nad Pogorią III
W ramach projektu „Infrastruktura obsługi markowych produktów turystycznych w Dąbrowie Górniczej” miasto otrzyma ponad 1 mln 400 tys. zł, a całość będzie kosztować 1 mln 600 tys. zł. Pieniądze te pozwolą stworzyć multimedialną trasę turystyczną w kopalni, a także zagospodarować dodatkowo tereny rekreacyjne nad jeziorem Pogoria III. Tam ma powstać ogromny plac zabaw i specjalna strefa fitness, wyposażona w różnorodne urządzenia do ćwiczeń. – Przetarg na plac zabaw i siłownię został już rozstrzygnięty. Prace ruszą, kiedy pozwoli na to pogoda. Mają się zakończyć do 30 kwietnia. Ich koszt to około 447 tys. zł – informuje Przemysław Kędzior z dąbrowskiego Urzędu Miejskiego.
Szczególnie interesująco wyglądają plany wobec kopalni. Nowa ekspozycja multimedialna ma przybliżyć zwiedzającym kopalnię jako miejsce, w którym uczniowie „Sztygarki” zdobywali pierwsze szlify zawodowe. Przed wejściem stanie zabytkowy pojazd, znany nieco starszym jako „Osinobus” w którym wyświetlany będzie film archiwalny o kopalni.
Pokonując 650 metrów podziemnych korytarzy, turystom towarzyszyć będą efekty dźwiękowe - imitujące pracę maszyn, wybuchów, rozmów górników. Odpowiednio dobrane scenki filmowe, oświetlenie i sztuczny dym podkreślą wygląd kopalnianej infrastruktury i atmosferę w rejonie górniczych wyrobisk.
– Motyw przewodni ekspozycji i zarazem wyróżnik tej koncepcji, to ukazanie obiektu z perspektywy jej głównych „użytkowników” - uczniów szkoły górniczej, biorących udział w zajęciach praktycznych. Opowieść będzie się koncentrować w okresie „środkowego” PRL-u, ponieważ z jednej strony obiekt ten miał największe znaczenie w ramach swojej funkcji szkoleniowej, a z drugiej daje to największe możliwości budowania spójnej i charakterystycznej linii wizualnej oraz wprowadzania dodatkowych interakcji z widzami – mówi Sebastian Kosakowski z Muzeum Miejskiego Sztygarka, opiekun dąbrowskiej kopalni. – Obecnie jesteśmy na etapie dialogu konkurencyjnego, który wyłoni wykonawcę całego projektu. Mamy nadzieje, że będzie dla wielu zaskoczeniem. Oczywiście pozytywnym i zachęci jeszcze więcej mieszkańców całego regionu do odwiedzin naszego zabytku. Nowością będzie też to, że kopalnia będzie czekać na turystów także w niedziele – dodaje. Na powierzchni, tuż obok kopalni, powstaną też miejsca postojowe dla autokarów, na jednym z istniejących pasów jezdni. Do tego wysepki, odpowiednie oznakowanie.
Dąbrowskie podziemia udostępniają dwa pokłady węgła kamiennego (o numeracji górniczej 401 i 402). W wyrobiskach już dziś prezentowane są także maszyny i urządzenia służące do urabiania i transportu węgla, takie jak kombajn węglowy, przenośniki zgrzebłowe i taśmowe, wozy kopalniane.
Budowa Kopalni została rozpoczęta w kwietniu 1927 r., a pierwszy etap budowy zakończono w 1929 r. Powstała kopalnia ćwiczebna, przy Państwowej Szkole Górniczej i Hutniczej (PSGH), miała na celu umożliwienie zaznajomienia się uczniów z procesem wydobywania i transportu węgla, jak i różnego typu obudowami wyrobisk udostępniających i eksploatacyjnych oraz z sposobami jej zabudowy w przodku górniczym.
Najbliższe podziemne chodniki kopalniane można zobaczyć dopiero w Tarnowskich Górach (Kopalnia srebra oraz Sztolnia „Czarnego Pstrąga”) i Zabrzu (Kopalnia Guido i Skansen Górniczy Królowa Luiza).
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?