Nieruchomości niezamieszkałe – czyli jakie?
To te nieruchomości, w których nie mieszkają mieszkańcy, ale wytwarzane są odpady. Będą to więc firmy, sklepy, punkty gastronomiczne i inne lokale usługowe, urzędy, szkoły, jednostki medyczne i kulturalne, cmentarze, ogródki działkowe, itp.
Jakie – jako właściciel firmy – mam obowiązki w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi, które powstają na terenie mojego przedsiębiorstwa?
Przede wszystkim należy podpisać umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Wykaz firm można znaleźć na stronie www.zmgk.chrzanow.pl w zakładce Rejestr Działalności Regulowanej, wyposażyć nieruchomość w komplet worków lub pojemników do selektywnej zbiórki, zbierać odpady w sposób selektywny i przekazywać je firmie, z którą została podpisana umowa.
Czy wszystkie odpady powstałe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są odpadami komunalnymi?
Zdecydowanie nie. Do odpadów komunalnych wytwarzanych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej zaliczamy te, które powstają głównie w części socjalnej firmy w związku z zaspokajaniem potrzeb bytowych pracowników. Będą to więc np. pozostałości po spożywanych posiłkach (resztki, opakowania, naczynia), odpady higieniczne (np. zużyte chustki, ręczniki papierowe), odpady po sprzątaniu (np. zmiotki, papier z niszczarek).
Pozostałe odpady z działalności gospodarczej należy gromadzić oddzielnie od odpadów komunalnych i przekazywać uprawnionym podmiotom zgodnie z odrębnymi przepisami.
Czy odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości niezamieszkałej można wrzucać do pojemników lub worków przeznaczonych dla mieszkańców?
Niedopuszczalnym jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
uiszczać do Związku opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją,
zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).
A co jeśli moja firma nie będzie miała indywidualnej umowy na odbiór odpadów?
Nieruchomości niezamieszkałe podlegają regularnym kontrolom. Brak umowy będzie skutkował nałożeniem na właściciela kary grzywny w wysokości nawet 5 000 zł.
FLESZ - Prawidłowo segregujesz śmieci? I tak zapłacisz karę
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?