Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Unieważniono ważny przetarg na przygotowanie budowy trasy S7 Kraków - Myślenice. Wykonawca wycofał się z realizacji zadania

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad unieważniła przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę – Transprojekt Gdański – zrezygnował z podpisania umowy. GDDKiA przygotowuje więc nowy przetarg.

Przetarg na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi S7 z Krakowa do Myślenic, GDDKiA rozstrzygnęła na początku października. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, która złożyła ofertę opiewającą na 26,5 mln zł. Pozostali oferenci nie odwołali się od decyzji, dlatego GDDKiA jak i wykonawca przygotowywali się do podpisania umowy.

- W tym tygodniu Transprojekt Gdański poinformował nas, że ze względu na błędne przeliczenie kosztów w złożonej przez siebie ofercie rezygnuje z podpisania umowy na przygotowanie Studium. W związku z tym podjęliśmy decyzję o unieważnieniu przetargu - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

W związku z wycofaniem się firma Transprojekt Gdańsk traci wadium złożone w postępowaniu. Kwota 180 tysięcy zł trafi do budżetu państwa.

Po raz kolejny poszukają wykonawcy projektu nowej S7 Kraków - Myślenice

Zaistniała sytuacja spowodowała, że GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego przetargu na przygotowanie STEŚ ekspresowej S7 z Krakowa do Myślenic. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu przebiegu nowej trasy i uzyskanie dla niego decyzji środowiskowej.

- Planujemy ogłoszenie tego postępowania jeszcze w tym roku - informuje Kacper Michna.

Budowa nowej zakopianki to inwestycja, która w ostatnich miesiącach budzi w Krakowie i okolicy ogromne emocje i wywołuje liczne protesty. STEŚ ma pomóc we wskazaniu rozwiązania, które będzie kompromisem. Wykonawca ma mieć 6 lat na opracowanie dokumentu i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Obecna zakopianka może się totalnie zakorkować

Przypomnijmy, że w GDDKiA przekonują, iż obecna zakopianka nie będzie już w stanie przyjąć natężenia ruchu prognozowanego po 2035 roku.

Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tysięcy pojazdów na dobę, w zależności od odcinka pomiarowego. W latach 2020-2021 wartości natężeń ruchu wzrosły osiągając poziom od niespełna 40 tysięcy do ponad 57 tysięcy pojazdów. Są one wyższe niż na autostradzie A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga wartości 55 tysięcy. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać. Dotyczy to zarówno ruchu tranzytowego, jak i lokalnego.

W związku z tym uznano, że niezbędne jest rozpoczęcie prac nad przygotowaniem koncepcji nowej drogi, która odciąży istniejący odcinek DK7 i zapewni ciągłość całej trasy S7 na terenie Polski. W styczniu 2022 roku GDDKiA zaprezentowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej Kraków-Myślenice. W ramach tego dokumentu zawarto sześć proponowanych szerokich korytarzy. Wtedy wszystkie zaproponowane rozwiązania zostały mocno oprotestowane. Nie udało się też wypracować kompromisowego wariantu społecznego.

GDDKiA ogłosiła więc przetarg na przygotowanie STEŚ dla nowego odcinka zakopianki. W ramach opracowywania wykonawca najpierw na zasadzie modelowania komputerowego stworzy ok. 50 wariantów nowej drogi. Z nich wybrane zostanie co najmniej 8 wariantów, które poddane będą wstępnym konsultacjom społecznym.

Jeżeli wybranych zostanie 8 wariantów nowej S7 Kraków-Myślenice, to jeden z nich ma dotyczyć rozbudowy obecnej zakopianki. Pięć wariantów dotyczyłoby rozpoczęcia nowej drogi w Krakowie. W tym wypadku do wytypowania miejsca rozpoczęcia nowej trasy zostałby wzięty pod uwagę obszar od węzła Bieżanów do węzła w Opatkowicach przy obecnej zakopiance. Do tego powstałby jeden wariant drogi S7 omijającej Kraków po stronie wschodniej i jeden wariant zakładający rozpoczęcie trasy na zachód od obecnej zakopianki.

Z ośmiu wariantów dla nowej zakopianki miałyby zostać wybrane trzy, w tym jeden rekomendowany przez GDDKiA, które zostałyby przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Później przeprowadzone byłyby ostateczne konsultacje społeczne i wybrany ostateczny wariant.

Plany są takie, by nowa zakopianka mogła powstać w drugiej połowie lat 30. obecnego wieku.

Połączenie drogowe od Bałtyku po Tatry

Droga ekspresowa S7 połączy wkrótce północ i południe Polski. Trasa ta, prowadząca od portów Trójmiasta, przez Warszawę i Kraków, jest jednym z głównych szlaków komunikacyjnych naszego kraju. Droga ekspresowa S7 biegnie przez pięć województw. W pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim jej budowa jest już zakończona.

W Małopolsce trwa budowa części trasy między Krakowem, a granicami województwa świętokrzyskiego. W przyszłym roku mają zostać zakończone prace na dwóch ostatnich odcinkach: Szczepanowice - Miechów (w sierpniu 2024 r.) i Kraków - Widoma (w listopadzie 2024 r.).

Pod koniec 2024 r. będzie więc można jeździć dwupasmową drogą ekspresową z Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego.

Na południe od Krakowa kierowcy mają już do dyspozycji ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 od węzła Zabornia na S7 w Rabce-Zdrój do granicy państwa w Chyżnem. Planowany odcinek będzie dwujezdniową trasą o długości ok. 35 km.

Przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu europejskiej sieci TEN-T. Prowadzi on ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej nowa dwujezdniowa trasa połączy się z drogą R3.   DK7 na odcinku Rabka-Zdrój - Chyżne jest przygotowywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto