Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budują wiadukty. Pociągi mają jeździć 160 km/godz.

Sławomir Bromboszcz
Budowa wiaduktu w Balinie
Budowa wiaduktu w Balinie Sławomir Bromboszcz
Na modernizowanym odcinku linii kolejowej E30 z Trzebini do Jaworzna ruszyły prace budowlane. Rogatki w Balinie zastąpi wiadukt nad torami. W Luszowicach ma być nowa, szersza przeprawa.

W Balinie kierowcy samochodów często muszą stać na rogatkach, a w Luszowicach czekać na zielone światło, bo pod wąskim wiaduktem ruch odbywa się wahadłowo.

Utrudnienia te mają zniknąć, bo rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku z Trzebini do Jaworzna. W Balinie i Luszowicach wybudowane zostaną m.in. dwa nowe wiadukty. Prace już się rozpoczęły.

- W końcu coś z tym zrobią, bo kierowcy mają już dość stania tu w korku - mówi Marek Lesiak z Trzebini, który do pracy jeździ przez Luszowice. Szczególnie rano jest tu duży ruch i nieraz trzeba czekać na kilka zmian świateł. Wiadukt jest na tyle wąski, że są tu osobne światła dla pieszych. Gdy pod wiaduktem idzie człowiek, szerszy samochód już się nie mieści.

W Luszowicach wiadukt wybudowany zostanie ok. 60 metrów dalej w kierunku Jaworzna od starego. Będzie on wyższy i szerszy. Ma mieć dwa pasy jezdni. Także piesi będą mogli bezpiecznie pod nim przejść dzięki szerokiemu na 2 metry chodnikowi. Dobudowana do niego zostanie droga, która połączy go z ul. 21 Stycznia.

- Nawet budową drogi zajmie się kolej, my nie będziemy musieli się dokładać do tej inwestycji - podkreśla Grzegorz Żuradzki, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Chrzanowie.

Gdy nowy wiadukt będzie gotowy, stary nie zostanie zabudowany, ponieważ jest zabytkowy. Wewnątrz zamontowana zostanie jednak ściana oporowa, która ma wzmocnić konstrukcję.

W Balinie wiadukt prowadzić będzie nad torami kilka metrów obok obecnego przejazdu z rogatkami. Będą tam także dwa pasy ruchu i 1,5-metrowe chodnik po obu stronach.

Zakończenie budowy wiaduktów planowane jest na pierwsze półrocze 2019 r. W obu przypadkach prace nie spowodują utrudnień dla kierowców i pieszych, bo dotychczasowe przejazdy będą dostępne.

Na całym odcinku wyremontowane zostaną tory i sieć trakcyjna. W Jaworznie także wybudowane będą dwa wiadukty.

- Inwestycja umożliwi podniesienie prędkości do 160 km/h i skrócenie czasu podróży. Będzie szybsza i lepsza podróż na trasie Katowice - Kraków - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Szacowana wartość modernizacji całej trasy E30 z Krakowa do Katowic to 2 mld zł. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 r. Prace na odcinku do Krakowa trwają.

PLK zrealizują również inwestycje na linii 93 z Trzebini do Zebrzydowic. W marcu br. ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na odcinku Trzebinia - Oświęcim. Tam oprócz torów, peronów i urządzeń wyremontowanych zostanie 21 wiaduktów w Trzebini, Chrzanowie, Chełmku i Oświęcimiu. Szacowany koszt inwestycji na tym odcinku to blisko 324 mln. Prace mają rozpocząć się w 2019 r. i potrwać dwa lata.

- Inwestycja usprawni i polepszy podróże oraz transport towarów na kolejowej trasie z Małopolski na Śląsk - podkreśla Dorota Szalacha.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto