Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chrzanów. Zabytkowa lokomotywa przed Fablokiem jest w ruinie. Gmina chce kupić inną [ZDJĘCIA]

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Zbytkowy parowóz Ty42
Zbytkowy parowóz Ty42 Sławomir Bromboszcz
Zbytkowy parowóz Ty42 wyprodukowany w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce "Fablok" w Chrzanowie przez lata dumnie stał przed zakładem, z którego wyjechał w 1946 roku. Lokomotywa przez lata nie była jednak restaurowana i obecnie znajduje się w fatalnym stanie. Gmina Chrzanów planuje kupić własną lokomotywę, która mogłaby stanąć w tym miejscu.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

W Chrzanowie są dwie lokomotywy z Falboku

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce "Fablok" w Chrzanowie w 2019 roku obchodziła 100-lecie swojego istnienia. Obchody jubileuszowe uświetniło nadanie drugiego życia parowozowi Ryś, który obecnie stoi przy Placu Tysiąclecia. Niewielka lokomotywa, dzięki przekazaniu przez gminę 163 tys. zł, została odrestaurowana i dziś jest jedną z wizytówek miasta. Eksponat jest własnością Stacji Muzeum w Warszawie i w Chrzanowie stacjonuje na zasadzie dzierżawy. Tutejsze muzeum zobowiązanie jest utrzymywać zabytek. Wywiązuje się z tego.

Na drugie życie na razie nie ma co liczyć dużo większy parowóz Ty42, który znajduje się przed dawnymi zakładami Fabloku. Z roku na rok popada on w ruinę. Rdza pokrywa coraz większą jego powierzchnię, w kilku miejscach pojawiły się już dziury. Wandale zdewastowali jego wnętrze. Remont tej lokomotywy byłby zdecydowanie droższy niż Rysia, a transport z uwagi na gabaryty trudniejszy. Parowóz ten również jest własnością Stacji Muzeum w Warszawie.

Nie chcemy wykładać dużych pieniędzy na remont parowozu, który nie jest naszą własnością. Szukamy innej lokomotywy, którą moglibyśmy kupić i wyremontować w jednym z lokalnych zakładów - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Pomysł kupna przez gminę lokomotywy pojawił się już przed remontem Rysia. Wówczas do urzędu zgłosiła się osoba zainteresowana sprzedażą eksponatu, jednak znajdował się w bardzo złym stanie. Jego remont wymagałbym większych nakładów finansowych. Uznano więc, że w tym przypadku lepiej będzie wyremontować pojazd należący do warszawskiego muzeum.

Na kupno zabytkowej lokomotywy SM03 i jej odrestaurowanie zdecydował się natomiast Konrad Szarek, prezes firmy Tor-Bud z Trzebini. Odrestaurowany pojazd w czerwcu br. usytuowano na skwerze przy ul. Lipcowej 70 na tle wyjątkowego muralu przedstawiającego stację Siersza-Wodna. Prezentuje się imponująco.

Dla gminy Chrzanów zakup zabytkowej lokomotywy to ważny krok w kierunku stworzenia mini skansenu kolejnictwa, które nierozerwalnie związane jest z historią miasta, a zakład produkujący lokomotywy wywarł ogromny wpływ na kierunek jego rozwoju. Gmina w 2018 r. nabyła od syndyka prawo wieczystego użytkowania działki wraz z wieżą ciśnień przy byłych zakładach "Fabloku". Transakcja ta kosztowała gminę 41 tys. zł. Poza zabytkową wieżą znajduje się tam obecnie wspomniany parowóz ty42. W przyszłym roku trafić ma tam kolejny wyjątkowy eksponat.

Zabytkowa nastawnia znajdująca się przy ul. Siennej zgodnie z ustaleniami będzie przeniesiona na działkę Urzędu Miasta Chrzanów przy "Fabloku" w miejsce obok lokomotywy - informuje Dorota Szalacha, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Mini skansen już teraz jest jednym z punktów na Szlaku Fabloku, który prowadzi przez dziewięć miejsc w Chrzanowie związanych z historią Pierwszej Fabryka Lokomotyw. Gdyby stanęło tam więcej eksponatów byłyby o wiele atrakcyjniejszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Chrzanów. Zabytkowa lokomotywa przed Fablokiem jest w ruinie. Gmina chce kupić inną [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto