Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chrzanowskie licea w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej. To szansa dla uczniów na rozwój

OPRAC.:
Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Chrzanowskie licea w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej.
Chrzanowskie licea w Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej. Sławomir Bromboszcz
Jak wypreparować pierwotniaki z jelita larw mącznika młynarka? Czy kofeina zawarta w kawie ma wpływ na kształt sieci pająka krzyżaka ogrodowego? Na te i szereg innych pytań szukają odpowiedzi uczniowie dwóch chrzanowskich liceów realizujących w tym roku projekt w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej: I Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie rozpoczęło piątą edycję projektu, a II Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie edycję pierwszą.

Małopolska Chmura Edukacyjna to innowacyjne przekazywanie wiedzy oraz przybliżanie osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych uczniom w Małopolsce

– mówi Bożena Bierca, dyrektor I LO w Chrzanowie.

Szkoły otrzymały dofinansowanie na zajęcia pozalekcyjne dla uczniów chcących rozwijać zainteresowania, mające na celu podniesienie kompetencji kluczowych oraz uniwersalnych umiejętności niezbędnych na rynku pracy.

Projekty realizowane są w kilku obszarach tematycznych. W I LO dotyczą zajęć z biologii, informatyki, przedsiębiorczości i fizyki. W II LO natomiast z przedsiębiorczości i geografii.

I Liceum Ogólnokształcące im Stanisława Staszica w Chrzanowie bierze udział w projekcie od samego początku - 2014 roku. Uczniowie I LO w Chrzanowie biorą udział w zajęciach on-line oraz zajęciach kół naukowych prowadzonych przez najlepsze uczelnie wyższe w Krakowie: Biologia – Uniwersytet Jagielloński, Fizyka i informatyka – AGH oraz Przedsiębiorczość – Uniwersytet Ekonomiczny

W ramach zajęć uczniowie mają również zajęcia on-line na uczelniach, organizowane są także warsztaty weekendowe i wakacyjne na wyższych uczelniach z różnych dziedzin nauki. Szkoła została doposażona w pomoce naukowe.

Na zajęciach chmurowych z biologii uczniowie uczą się przez doświadczanie: wykonują sekcje serca, nerki, świerszcza, dżdżownicy, ryby, wypreparowują pierwotniaki z jelita larw mącznika młynarka, obserwują pierwotniaki pod mikroskopem, badają barwniki fotosyntetyczne, izolują DNA. Wszystko pod okiem pracowników naukowych UJ

– dodaje Bożena Bierca.

Uczniowie wykonują również samodzielnie eksperymenty biologiczne i uczą się planować własny projekt badawczy. Każdego roku projekty z całej Małopolski rywalizują w konkursie.

Projekty I LO są wysoko oceniane:

- Badanie preferencji patyczaka rogatego – I miejsce.
- Czy kofeina zawarta w kawie ma wpływ na kształt sieci pająka krzyżaka ogrodowego – II miejsce.
- Badanie zróżnicowania bakterii w budynku I LO w Chrzanowie – II miejsce.

Na zajęciach z fizyki uczniowie zagłębiają się w różnorodną tematykę: praca, ciepło i energia, zabawy ze światłem, pytania o wszechświat, podróż w głąb czasu, wyznaczanie napięcia powierzchniowego, wszystko o kwazikryształach, jak zmienia się klimat na Ziemi.

Uczestniczą też w wykładach na Wydziale Fizyki AGH oraz uczą się np. jak zmierzyć przyspieszenie ziemskie pękającym balonem lub wyznaczania prędkości dźwięku metodą domową.

Zajęcia chmurowe z informatyki to bliska współpraca z Instytutem Informatyki AGH. Uczniowie poszerzają swoje umiejętności o: wprowadzenie i programowanie w języku Python, wprowadzenie do systemu Linux, wprowadzenie do grafiki komputerowej, wstęp do języka SQL i baz danych, wstęp do kryptografii, szyfrowanie danych, bezpieczeństwo w Internecie, transmisja obrazów w sieciach. Uczniowie mają dostęp do nowoczesnych technologii teleinformatycznych i wyjeżdżają na zajęcia na uczelni.

Na zajęciach z przedsiębiorczości uczniowie poszerzają swoją wiedzę o następujące zagadnienia: „Działalność gospodarcza. Sektor MSP”; „Pomysł na biznes. Prezentacja pomysłu na biznes”; „Biznesplan- podstawowe narzędzia przedsiębiorcy”; „Biznes model canvas; Innowacyjność przedsiębiorstw”; „Kreatywność. Przestępczość gospodarcza; Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa”; „Przemysł 4.0 na świecie i w Polsce”; „Do czego człowiek wykorzystuje roboty i sztuczną inteligencję”; „Social Media Marketing”; „Komunikacja w Internecie. Smart City”; „Zagrożenia w cyberprzestrzeni”; „Skuteczna komunikacja”; „Erystyka- sztuka prowadzenia sporów”; „Konflikty w organizacjach”; „Efektywne negocjacje w biznesie”; „Kultura bycia

czyli biznesowy savoir vivre”; „Gospodarka cyfrowa, przemysł 4.0, sztuczna inteligencja”; „Społeczne skutki rozwoju cyfryzacji , przemysłu 4.0 i sztucznej inteligencji”; „Planowanie i zarządzanie – na przykładzie przedsięwzięcia”.

W II LO projekt realizowany jest po raz pierwszy od września 2020 roku. W jego ramach odbywają są zajęcia z obszaru geografii oraz przedsiębiorczości. Uczestniczy w nich grupa 15 uczniów z klas drugich.

Projekt zakłada realizację zajęć w Bibliotece Pedagogicznej - Wojewódzkiej im. Hugo Kołłątaja - Filia w Chrzanowie. Jednak z uwagi na obecną sytuację pandemiczną przeprowadzane są one zdalnie. Geografię wykładają wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, a przedsiębiorczość - wykładowcy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Po zakończonych lekcjach online uczestnicy projektu wezmą udział w zajęciach stacjonarnych, które odbędą się na uczelni.

W ramach przedsiębiorczości uczniowie II LO będą rozwijali swoje kompetencje z zakresu zachowań przedsiębiorczych polegających między innymi na tworzeniu opisu firmy, analizie otoczenia przedsiębiorstwa, poznania stylu kierowania, umiejętności menedżerskich, analizie treści zawartych w dokumencie jakim jest "Prawo przedsiębiorcy" oraz Konstytucja Biznesu.

Zdobyta wiedza pozwoli zrozumieć proces powstawania i zarządzania przedsiębiorstwem oraz dostrzec różne możliwości pozwalające przekształcać pomysły w działanie zarówno w sferze osobistej, społecznej jak i zawodowej

– mówi Mirosława Sojka, koordynator projektu w II LO w Chrzanowie.

Uczniowie uczestniczący w zajęciach z obszaru geografia będą rozwijali swoje kompetencje oraz wiedzę z takich tematów jak m.in.: “Geografia przeciw wyzwaniom zrównoważonego rozwoju”, “Odkrycia metali, które zmieniły bieg historii”, “Bioróżnorodność w ekosystemach morskich w historii Ziemi”.

Do zajęć z obszaru przedsiębiorczość zakupiono już 16 tabletów i 16 książek “Marketing 4.0”. Pozostaną one na wyposażeniu szkoły.

FLESZ - Nowe objawy COVID-19

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto