Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kierowcy będą wściekli. Kolejne opóźnienie na zakopiance. Będzie poślizg w budowie tunelu pod Luboniem Małym

Aurelia Lupa, Łukasz Bobek
Czy w wakacje kierowcy przejadą już nowym tunelem drogowym pod Luboniem Małym w ciągu nowej zakopianki? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje, że wykonawca będzie miał poślizg ok. 3 miesiące. Nie wiadomo jednak jak długo zajmą potem konieczne odbiory służb ratunkowych – m.in. straży pożarnej.

Budowa tunelu na zakopiance - nowe zdjęcia

Tunel pod Luboniem Małym jest właściwie ostatnim elementem nowej drogi między Lubniem a Rabką, na który czekają kierowcy. Nowa droga od Lubnia do Naprawy, a także od Skomielnej Białej do Rabki jest już otwarta dla kierowców w całości. Jednak zmotoryzowani jadący do lub z Zakopanego wpadają w korki przy „wąskim gardle”, czyli zwężeniu do jednego pasa i konieczności podróży po starej zakopiance w okolicach budowanego tunelu.

Zgodnie z umową podpisaną przez GDDKiA z włoskim wykonawcą tunelu, roboty mają być zakończone w lutym 2022 roku. Już jednak wiadomo, że będzie poślizg. Wykonawca już jakiś czas temu wystąpił do GDDKiA z wnioskiem o przedłużenie terminu. Tłumaczy, że opóźnienia spowodowane były niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, jak również covidem, który w pewnym momencie zdziesiątkował pracujących przy tunelu ludzi.

Nowa zakopianka. Opóźnienie prac

- Na chwilę obecną wykonawca dostarcza nam kolejne dokumentu, które mają potwierdzać jego wniosek. Są one obecnie analizowane. Nie ma jeszcze ostatecznej zgody na przesunięcie terminy zakończenia prac – mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA. Choć dyrekcja oficjalnie mówi już, że opóźnienie będzie. Szacuje się, że ok. trzech miesięcy. Liczone jest ono od lutego 2022. Zakładając, że w międzyczasie nie pojawią się żadne nowe okoliczności, tunel powinien być skończony w maju 2022 roku.

- Jeśli wykonawca udowodni, że do opóźnień doszło nie z jego winy, wówczas zgodnie z umową nie zostanie on obciążony żadnymi dodatkowymi kosztami. W innym przypadku zostaną mu naliczone kary umowne – mówi Iwona Mikrut.

Budowa tunelu wraz z drogami dojazdowymi do niego – o czym GDDKiA informuje na swojej stronie – zakończona jest w niespełna 73 proc.

Budowa tunelu na zakopiance: aktualny stan robót

- Aktualnie sytuacja na budowie jest taka, że w obydwóch nitkach tunelu wykonano całkowicie płytę podjezdniową. Trwają nadal prace związane z wykonaniem zabezpieczenia ogniochronnego, przy czym w prawym tunelu wykonano ponad 90 proc. powłoki ogniochronnej, a w lewym ponad 25 proc. - mówi Iwona Mikrut.

Jak dodaje, w prawym tunelu (prawej nitce) zamontowano już wszystkie wentylatory strumieniowe, czyli 38 sztuk. Montowane są również oprawy oświetleniowe, głośniki sytemu ostrzegania komunikatami głosowymi, oznakowanie sygnalizacyjne drogi ewakuacyjnej, okablowanie itp. oraz szafy urządzeń elektronicznych w niszach sygnalizacyjnych.

- Wszystkie nisze sygnalizacyjne i hydrantowe są wykonane. Przed portalem południowym powstaje zbiornik na wodę, która będzie doprowadzana do hydrantów w niszach tunelu. W każdej nitce tunelu jest po 12 nisz hydrantowych – wylicza rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

 

Zakopianka: tunel pod Luboniem Małym

Ponadto przed portalem północnym powstały dwa budynki. Ten bliżej wlotów do tunelu to budynek stacji transformatorowej. Podpiwniczony budynek związany jest z zapleczem energetycznym tunelu, w którego skład wchodzą pomieszczenia techniczne przeznaczone na umieszczenie transformatorów, pomieszczenia przeznaczone na rozdzielnie przeciwpożarowe i szafy systemu sterowania. Środkiem budynku przebiegać będzie droga przejazdowa serwisowa, czoło budynku stanowią czerpnie świeżego powietrza. Drugi, mniejszy to budynek dyspozytorni. Jest to budynek techniczny związany z dozorowaniem awaryjnym tunelu. Znajdują się tam pomieszczenia zasilania i monitoringu tunelu.

Cały tunel będzie naszpikowany elektroniką, która ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, jak i ułatwić ewentualne działania służb ratunkowych w sytuacji zagrożenia. Z drugiej jednaj strony systemy te – po zakończeniu prac budowlanych w tunelu – będą musiały zostać sprawdzone nie tylko przez inspektora nadzoru, ale także przez służby ratunkowe. Konieczny więc będzie odbiór straży pożarnej, czy policji. Ponadto – zanim do tunelu wjadą samochody – muszą zostać przeprowadzone ćwiczenia służb. A jak pokazał przykład tunelu pod Ursynowem w Warszawie, cała procedura odbioru może potrwać kilka miesięcy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto