Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krakowski festiwal kina niezależnego Mastercard OFF CAMERA prezentuje pierwsze cztery filmy z tegorocznej edycji

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
„Behind the Mountains”
„Behind the Mountains” Materiały prasowe
Organizatorzy krakowskiego festiwalu nie pozostają obojętni wobec globalnych wyzwań, z którymi mierzymy się jako społeczeństwo. Wyniszczająca wojna w Ukrainie, brutalny konflikt zbrojny w Izraelu, globalny kryzys uchodźczy czy postępujące zmiany klimatyczne. „Na granicy”, czyli jedna z czterech sekcji przygotowanych specjalnie na rok 2024, stawia swymi filmami pytanie o przekraczanie granic w sensie zarówno geopolitycznym, jak i osobistym.

Drożejące mieszkania w Polsce

od 7 lat

Sekcja „Na granicy” podczas Mastercard OFF CAMERA 2024 będzie komentować otaczający nas świat zarówno w makroskali, przyglądając się granicom w sensie politycznym, religijnym czy coraz większej ingerencji człowieka w środowisko naturalne, jak również w bardziej osobistej perspektywie.

W kinach widzki i widzowie będą zgłębiać tematykę coraz większych napięć generowanych przez przekroczenie granic moralnych czy kulturowych, jak również to, że sami często nie potrafią poradzić sobie z ograniczeniami, które posiadają we własnych głowie. Dlatego też programerzy Mastercard OFF CAMERA przywożą do Krakowa filmy, które oscylują wokół pojęć takich jak ucieczka, granice szaleństwa i miłości, tożsamość i przemoc, ale także wokół walki o godność i szacunek, na które zasługuje każdy z nas.

„Behind the Mountains” – Ucieczka od rzeczywistości

Po latach spędzonych w tunezyjskim więzieniu, Rafik wyrusza w podróż z synem, by przekazać mu wartości wolności i odwagi. Mohammed Ben Attia, wspierany przez braci Dardenne, przedstawia historię o relacji ojca i syna, celebrującą siłę woli.

Ceniony tunezyjski reżyser opowiada o bohaterze, który widzi więcej możliwości niż obowiązująca narracja w kraju ogarniętym schizofrenią i absurdem. Ujęta w formułę kina drogi historia relacji ojca z synem to także narracja z pogranicza rzeczywistości i magii oraz hołd złożony sile woli. Jednymi z pierwszych, którzy poznali się na oryginalnym pomyśle Ben Atti, byli wybitni wspomniani belgijscy twórcy – bracia Dardenne, będący producentami „Behind the Mountains”.

„El Paraiso” – Granica miłości i szaleństwa

Julio Cesar, czterdziestolatek mieszkający z matką, zostaje wplątany w skomplikowane relacje, gdy w ich życiu pojawia się Ines. Enrico Maria Artale maluje obraz miłości rodzinnej balansującej na granicy obsesji i strachu przed samotnością.

Film, który podbił konkurs „Horyzonty” ubiegłorocznego festiwalu w Wenecji (aż trzy nagrody!), to opowieść o sile rodzicielskiego uczucia z wszelkimi jego konsekwencjami.

„Heroic” – przemoc i tożsamość

David Zonana bada meksykańską rzeczywistość, gdzie młody Luis wybiera służbę wojskową nad przestępczym światem. Film, będący echem autentycznych doświadczeń kadetów, ukazuje przemoc jako element tożsamości kraju, stawiając pytanie o ludzką naturę.

Wstrząsający, oparty na prawdziwych relacjach byłych kadetów akademii film pokazuje cienką granicę między człowiekiem a bestią, a młody reżyser wpisuje się w narrację przedstawianą przez jego starszych, bardziej znanych kolegów, jak chociażby Michel Franco, który jest producentem „Heroico”. Film dla widzów o naprawdę mocnych nerwach.

„Temporaries” – Walka o godność

Film w reżyserii Piera-Philippe’a Chevigny’ego to jeden z ciekawszych debiutów ubiegłorocznego sezonu festiwalowego, a jednocześnie opowieść skrojona na dzisiejsze czasy. W jej centrum znajduje się Ariane (nagradzana rola Ariane Castellanos), która chcąc uporządkować życie po bolesnym rozstaniu, decyduje się wrócić w rodzinne strony.

By podreperować nieco sytuację finansową, kobieta rozpoczyna pracę jako tłumaczka w lokalnej fabryce kukurydzy. Jej głównym zadaniem jest pośredniczenie w kontaktach pomiędzy despotycznym szefem a grupą pracowników sezonowych z Gwatemali, którzy przybyli do Kanady w celach zarobkowych.

Film Chevigny’ego ma w sobie coś z kina Kena Loacha. Wyraźne społeczne zacięcie, sympatię zwróconą w stronę słabszych jednostek, krytykę uprzywilejowanych oraz potrzebę zmiany obowiązującego status quo.

Mastercard OFF CAMERA – wielkie święto kina niezależnego – w tym roku odbędzie się w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Krakowski festiwal kina niezależnego Mastercard OFF CAMERA prezentuje pierwsze cztery filmy z tegorocznej edycji - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto