Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Młodzi ludzie znają już wyniki egzaminu ósmoklasisty. Teraz rozstrzygający moment: zmieniać podanie do szkoły?

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Absolwenci podstawówek - w tym ci ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Krakowie - wiedzą już, jak wypadli na swoim pierwszym ważnym egzaminie w życiu
Absolwenci podstawówek - w tym ci ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Krakowie - wiedzą już, jak wypadli na swoim pierwszym ważnym egzaminie w życiu Andrzej Banaś
To już ostatnie dni na decyzję: tylko do 12 lipca absolwenci podstawówek mają jeszcze możliwość dokonania zmiany we wnioskach o przyjęcie szkół średnich, do których kandydują, a także mogą złożyć całkiem nowy wniosek. Teraz mają więcej informacji, które powinny być pomocne w dokonaniu wyboru - znają już swoje oceny na świadectwie, a od ostatniego piątku także wyniki egzaminu ósmoklasisty. Jak ten egzamin poszedł uczniom w Małopolsce? Sprawdziliśmy.

Do egzaminu ósmoklasisty w maju przystąpiło ok. 502 900 uczniów, w tym ok. 6 150 obywateli Ukrainy. W województwie małopolskim dających było ok. 45 277 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97 proc.), w tym 456 uczniów - obywateli Ukrainy. Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) i komisje okręgowe przedstawiły 1 lipca wyniki tego egzaminu.

Ósmoklasiści z języka polskiego uzyskali średnio - w skali kraju - 60 proc. punktów możliwych do zdobycia, z matematyki - 57 proc., z języka angielskiego - 67 proc., z języka niemieckiego - 50 procent.

Małopolska ze swoimi średnimi wynikami jest powyżej średniej dla całego kraju. Uczniowie z naszego województwa z egzaminem z języka poleskiego poradzili sobie na 64 proc., z matematyki średni wynik to 63 proc., z angielskiego - 69 proc., a z języka niemieckiego - 63 procent.

Uczniowie w dużych miastach co roku wypadają lepiej niż ich rówieśnicy w mniejszych miejscowościach. Takie różnice widoczne są też w Małopolsce. Pokazują to dane o średnich wynikach egzaminów ze statystyk Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie:

  • język polski: wieś - 62 proc. punktów / miasto do 20 tys. mieszkańców - 62 proc. / miasto 20-100 tys. - 64 / miasto powyżej 100 tys. - 69 proc.
  • matematyka: (odpowiednio) 60 proc. / 62 proc. / 63 proc. / 73 proc.
  • język angielski: (odpowiednio) 64 proc. / 69 proc. / 73 proc. / 82 proc.
  • język niemiecki: (odpowiednio) 59 proc. / 57 proc. / 64 proc. / 77 proc.

Jeśli chodzi o wyniki w skali całej Polski uczniów z Ukrainy, średnio z egzaminu z języka polskiego otrzymali oni 22 proc., z matematyki - 34 proc., z języka angielskiego - 44 proc., z języka rosyjskiego - 89 procent.

CKE podała też, jak kształtują się wyniki z egzaminu w zależności od płci uczniów. Tak jak w zeszłym roku - z egzaminem ósmoklasisty lepiej poradziły sobie dziewczęta. Średnio uzyskały wynik z języka polskiego na poziomie 65 proc., podczas gdy chłopcy na poziomie 55 proc. Lepsze też okazały się na egzaminie z języka obcego: angielski uczennice zdały na poziomie 68 proc., a niemiecki - 53 proc. (chłopcy odpowiednio: 65 proc. i 47 proc.). Natomiast takie same średnie wyniki uzyskali chłopcy i dziewczęta na egzaminie z matematyki: 57 procent.

Najchętniej wybierane na tegorocznym egzaminie języki obce nowożytne to język angielski (97,60 zdających obywateli Polski) i niemiecki (2,09 proc.). W przypadku uczniów będących obywatelami Ukrainy również najpopularniejszy był angielski (74,15 proc.), natomiast na drugim miejscu znalazł się rosyjski (24,92 proc.).

Wyniki najwyższe, czyli od 90 do 100 procent, w całej Polsce z poszczególnych egzaminów uzyskało:

  • język polski - 14 289 uczniów (3 proc.)
  • matematyka - 87 603 uczniów (18,3 proc.)
  • język angielski - 166 154 uczniów (35,3 proc.)
  • język niemiecki - 1 129 uczniów (11,2 proc.).

9 182 osoby uzyskały ze wszystkich egzaminów od 90 do 100 procent punktów możliwych do zdobycia.

Egzamin ósmoklasisty pokazał, jakie umiejętności zostały dobrze, a jakie słabiej opanowane przez tegorocznych absolwentów szkoły podstawowej.

Oto umiejętności dobrze opanowane:

  • odbiór tekstu kultury - wyszukiwanie w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (język polski)
  • wykonywanie prostych rachunków pamięciowych na liczbach całkowitych w sytuacji praktycznej (matematyka)
  • znajomość funkcji językowych (język angielski).

A te umiejętności młodzi ludzie opanowali słabiej:

  • umiejętność poprawnego stosowania znaków interpunkcyjnych (przecinka) (język polski)
  • umiejętność prawidłowej interpretacji zapisu wyrażenia algebraicznego (matematyka)
  • znajomość środków językowych (język angielski).

FLESZ - Polska coraz bardziej rowerowa

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto