Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Którędy będzie biec droga?

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Nowe warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
Nowe warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini GDDKiA
Trwają prace projektowe nad budową obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK 79. Inwestycja ta budzi duże emocje. Ludzie protestują przeciwko wycince Puszczy Dulowskiej, przez teren której nowa droga miałaby przebiegać. Nie chcą także obwodnicy w sąsiedztwie swoich domów. Po uwagach mieszkańców projektanci skorygowali przebieg wariantów drogi.

Nowe warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Którędy będzie biec droga?

Budowa obwodnicy Trzebini, która odkorkowałaby centrum miasta to temat poruszany od 30 lat. Wcześniej znajdował się on tylko w sferze marzeń, teraz pojawiła się realna szansa na realizację inwestycji. Nowa droga znalazła się w rządowym programie budowy 100 obwodnic, zatem pieniędzy na realizację tego zadania nie powinno zabraknąć. Obecnie projektanci na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadzą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Zaprezentowane zostały trzy warianty przebiegu obwodnicy, każdy z nich prowadzi przez Puszczę Dulowską.

Każdy z wariantów obwodnicy zaczyna się na DK 79 w Dulowej i kończy połączeniem z "krajówką" na węźle autostradowym w Byczynie. Najkrótszy wariant W4 (niebieski) to jedynie łącznik DK 79 z autostradą A4 w okolicy Bolęcina. Wariant W5A (zielony) przebiega z kolei przez Puszczę Dulowską, Piłę Kościelecką oraz osiedla Kościelec i Młodości w Chrzanowie. To najdłuższy i mało realny wariant. Najkorzystniejszy wydaje się wariant W1 (fioletowy), który przecina Puszczę Dulowską i biegnie wzdłuż linii kolejowej przez tereny strefy przemysłowej w Trzebini i Chrzanowie.

Jak podkreśla Jarosław Okoczuk obwodnica powinna posiadać liczne połączenia z drogami lokalnymi, by stanowiła alternatywne połączenie dla obecnej DK 79. Wariant W4 trudno zatem nazwać pełnoprawną obwodnicą. Już teraz można ominąć Chrzanów i Trzebinię korzystając z autostrady i węzła w Rudnie.

W grudniu ub. roku przeprowadzone zostały spotkania informacyjne dla mieszkańców terenów leżących w zasięgu analizowanych wariantów drogi. Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie otrzymała ponad 1000 ankiet z uwagami. Jak można było się spodziewać nikt nie chce mieć obwodnicy w swoim sąsiedztwie, dlatego preferowanym przez większość wariantem jest W4 (niebieski). Spotkania z mieszkańcami były także okazją do wysłuchania konkretnych uwag nt. przebiegu poszczególnych wariantów. Projektanci wzięli je pod uwagę i dokonali istotnych zmiany, szczególnie w wariancie W1 (fioletowy).

- Wariant W1 został zmodyfikowany w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w teren Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego i wpisać się w miejski plan zagospodarowania przestrzennego, gdzie taka obwodnica była przewidziana. Po zmianach wariant już nie biegnie w stronę ul. Tuwima, natomiast obok Zakładu Karnego, gdzie na wniosek społeczeństwa dodaliśmy skrzyżowania z ul. Słowackiego. Następnie droga biegnie wzdłuż linii kolejowej, zakładamy przejście pod istniejącym wiaduktem DK 79, gdzie planujemy skrzyżowanie dwupoziomowe (obok dworca PKP) - mówi Łukasz Urban, projektant z firmy Multiconsult.

Dzięki temu obwodnica omija najbardziej zabudowane tereny. Warto wspomnieć, że już w 2001 roku w dokumentach planistycznych gmina wskazała potencjalny przebieg obwodnicy Trzebini. Na mapy naniesiono i zabezpieczono korytarz, którym mogłaby przebiegać droga. Mieszkańcy budujący domy w tym miejscu mieli być informowani przez urzędników o tych planach, które są ogólnodostępne. Warto także zauważyć, że inwestycja realizowana byłaby w części puszczy, która została w ostatnim czasie wycięta. Gmina w przekazanych uwagach z do GDDKiA zwraca uwagę na korzyści płynące z wykorzystania wyciętego już "korytarza".

Obwodnica na terenie Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego miałaby posiadać podziemne przejścia dla pieszych i rowerzystów, co umożliwiłoby im dalsze, swobodne korzystanie z tego terenu. Nie da się jednak ukryć, że bliskie sąsiedztwo drogi negatywnie wpłynie na walory tego miejsca.

Droga do realizacji inwestycji, któregoś z wariantów, jest jeszcze daleka. Do końca 2024 roku ma zostać uzyskana decyzja środowiskowa. W 2026 r. ma powstać projekt budowlany, a w 2028 roku pozyskana decyzja ZRID. Budowana obwodnicy planowana jest na lata 2028-2030.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowe warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Którędy będzie biec droga? - Gazeta Krakowska

Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto