Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągiem w godzinę z Oświęcimia do Krakowa. Pasażerowie czekają na zakończenie remontu linii 93. Poślizg w remoncie wiaduktów [ZDJĘCIA]

Remont torowiska w pobliżu "żelaznego" mostu kolejowego na Wiśle pomiędzy Oświęcimiem a Chełmkiem
Remont torowiska w pobliżu "żelaznego" mostu kolejowego na Wiśle pomiędzy Oświęcimiem a Chełmkiem Małgorzata Gleń
Pasażerowie muszą jeszcze uzbroić się w cierpliwość. Nie tak prędko dotrą szybkimi pociągami z Oświęcimia do Krakowa. Dopiero w 2022 roku zakończy się kolejny etap modernizacji linii. Wtedy też pociągi przyspieszą, a podróżni będą mogli korzystać ze zmodernizowanych stacji i przystanków. Na razie na wielu odcinkach brakuje torów.

Pociągiem w godzinę z Oświęcimia do Krakowa. Pasażerowie czekają na zakończenie linii kolejowej 93. Na razie wożą ich autobusy

Trwa przebudowa linii kolejowej 93 Oświęcim - Trzebinia. W związku z inwestycją po torach poruszają się tylko pociągi towarowe, natomiast za pociągi pasażerskie wprowadzono komunikację zastępczą. Pasażerowie ten odcinek pokonują obecnie autobusami.

Autobusom niczego nie można zarzucić. Jeżdżą punktualnie, ale jednak cała sytuacja jest trochę uciążliwa, szczególnie dla osób, które nie mają o tym pojęcia. Kilka razy widziałam, jak ludzie z walizkami dobiegali w ostatniej chwili z peronów na plac przed dworcem, gdzie jest przystanek komunikacji zastępczej - mówi Marzena Góra, mieszkanka Oświęcimia.

Pasażerowie nie mogą doczekać się zakończenia modernizacji linii, bo to oznaczać będzie, że pociągi będą mogły jeździć tą trasą zdecydowanie szybciej. Obecnie podróż z Oświęcimia do Krakowa zajmuje niespełna dwie godziny. W PKP zapowiadają, że po zakończeniu prac czas podróży potrwa w granicach jednej godziny.

- Mam nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej, bo to będzie wielka oszczędność czasu - dodaje Marzena Góra, która podróżuje do Krakowa do pracy.

Przedsmak tego, jak szybka można podróżować pociągiem mają pasażerowie kursujący pomiędzy Trzebinią a Krakowem. Najszybsze połączenia na tej trasie trwają zaledwie 27 minut - a to naprawdę szybko. W latach 90-tych jechało się najszybciej ok. 40 minut, a przed remontami o kilka minut dłużej, bo stan torów był coraz gorszy.

Osoby korzystające z busów muszą na dojazd do stolicy Małopolski z Oświęcimia poświecić ok. 2 godzin. Pasażerowie jeszcze przez cztery miesiące korzystać będą z zastępczej komunikacji autobusowej.

Tak będzie do przełomu sierpnia i września tego roku. Wtedy planujemy ponownie uruchomić część połączeń kolejowych - informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pociągi nie pojadą jednak z pełną prędkością, gdyż na całej długości trasy prowadzone są intensywne prace. Od połowy marca trwają m.in. roboty związane z modernizacją drugiej części linii i sieci trakcyjnej od Libiąża do Chrzanowa. Pierwszy odcinek od Oświęcimia do Libiąża jest gotowy. Zakończyły się także prace przy przebudowie peronów w Gorzowie, Chełmku i Chrzanowie.

- W trzecim kwartale przewidziane są prace związane z przebudową stacji w Oświęcimiu, które oprócz wykonania nowych peronów obejmą budowę przejścia podziemnego do peronów i Brzezinki - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podobne inwestycje przewidziane są jeszcze na stacjach i przystankach w drugą stronę Oświęcimia: Brzeszcze, Brzeszcze Jawiszowice, Jawiszowice Jaźnik, Dankowice, Kaniów. W ramach inwestycji przebudowane zostaną także 22 wiadukty. W tym przypadku część także jest zakończona, a na innych prace dopiero ruszają jak nad ul. Grunwaldzką na granicy Oświęcimia i Babic.

Przebudowa wiaduktów przy ul. Zbożowej, Krakowskiej, 29 Listopada, Kadłubek oraz Powstańców Styczniowych w Chrzanowie miała pierwotnie zakończyć się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br. Teraz kolej poinformowała, że ich przebudowa powinna się zakończyć dopiero w IV kwartale br. Ich otwarcie uzależnia rozpoczęcie kolejnego etapu pracy, który obejmuje przebudowę zabytkowych wiaduktów przy ul. Siennej i Krasickiego.

Obecnie, zgodnie z ustaleniami z konserwatorem zabytków, PLK prowadzą uzgodnienia z wykonawcą w sprawie zaprojektowania oraz terminu realizacji prac. Rozmowy są w toku - informuje Dorota Szalacha.

Modernizacja wiaduktu przy ul. Siennej to nieco bardziej skomplikowane zadanie. Na wiadukcie znajduję się zabytkowa nastawnia, która zgodnie z ustaleniami będzie przeniesiona na miejską działkę przy zakładach "Fabloku" w miejsce obok lokomotywy. Powstanie tam miniskansen kolejnictwa. Patrząc na tempo remontu wcześniejszych wiaduktów trudno zakładać, że prace zakończą się szybko. Jak informuje kolej nastąpi to w 2022 r.

- Wtedy też pociągi pasażerskie przyspieszą, a podróżni będą mogli korzystać ze zmodernizowanych stacji i przystanków - dodaje Piotr Hamarnik.

W celu poprawy komunikacji w centrum Chrzanowa 1 maja otwarto tymczasowo wiadukt na ul. 29 Listopada. Piesi oraz osoby zmotoryzowane mogą przeprawić po nawierzchni tymczasowej na drugą stronę nasypu kolejowego. W przyszłości, gdy wykonywana będzie tam droga asfaltowa wiadukt ponownie zostanie zamknięty.

Wiadukt na ul. 29 Listopada w Chrzanowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto