Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Potrzebna nowa droga, która połączy DK 28 i 79 z autostradą A4. Zlecono analizę, która wykaże czy to priorytetowa inwestycja

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Bodowa nowej drogi pozwoliłaby zmniejszyć ruch na drogach krajowych w Małopolsce zachodniej m.in. w Trzebini
Bodowa nowej drogi pozwoliłaby zmniejszyć ruch na drogach krajowych w Małopolsce zachodniej m.in. w Trzebini Sławomir Bromboszcz
Temat budowy drogi łączącej północ z południem zachodniej Małopolski od lat spędza sen z powiek samorządowcom i mieszkańcom. Przez lata powstało wiele wariantów przebiegu trasy, jednak żaden z nich nie zyskał aprobaty wszystkich zainteresowanych. Inwestycję podzielono na trzy odcinki, dzięki czemu jest większa szansa, że w najbliższych latach powstanie chociaż jeden fragment tak wyczekiwanej drogi.

Stolicę województwa Małopolskiego - Kraków z miastami powiatowymi Olkuszem, Chrzanowem i Oświęcimiem łączą biegnące na zachód drogi krajowe 94, 79, 28 i 44. Brakuje natomiast jednej drogi, która połączyłaby południe z północą Małopolski zachodniej. W tej chwili, by np. dojechać z Olkusza do Oświęcimia lub Wadowic, trzeba mocno się "nakręcić", jadąc zygzakiem.

Droga Wadowice, Zator, węzeł Rudno na A4 i do Olkusza potrzebna, ale ciągle to marzenie

Starania o budowę nowej drogi trwają co najmniej od ośmiu lat, jednak do tej pory nie udało się wybudować choćby jej jednego fragmentu. Opracowano co prawda wiele wariantów jej przebiegu, jednak żaden nie zyskał aprobaty społecznej. Powodem były przebieg zbyt blisko zabudowań lub przez tereny cenne przyrodniczo.

Burmistrzowie Alwerni Beata Nadzieja-Szpila i Zatora Mariusz Makuch oraz wójtowie Spytkowic Mariusz Krystian i Babic Radosław Warzecha spotkali się pod koniec ub. roku, by przedyskutować temat i podjąć kolejną próbę starań o budowę obwodnicy.

Istnieje realna szansa na przeprowadzenie tej trasy w wariancie akceptowalnym przez wszystkie nasze gminy, tak by nie było konieczności dokonywania wyburzeń

- argumentują samorządowcy, którzy zwrócili się z oficjalnym apelem w tej sprawie do władz Województwa Małopolskiego.

W odpowiedzi uzyskali informację, że inwestycja stała się jednym z elementów zleconego przez Województwo Małopolskie studium lokalizacyjno-funkcyjno-ruchowego rozwoju układu drogowego w obszarze Małopolski zachodniej. Jego autorzy przeanalizują obciążenie dróg krajowych i wojewódzkich po zachodniej stronie województwa i sprawdzą, czy zasadna jest budowa w tym miejscu takiej obwodnicy. Marszałek zwraca uwagę samorządowcom, że w poprzednich latach opracowana została już koncepcja dla kilku wariantów przebiegu drogi, jednak w żadnym z nich nie udało się uzyskać decyzji środowiskowych z uwagi na liczne protesty społeczne i brak wyboru wspólnego preferowanego wariantu przez wszystkie zainteresowane samorządy.

Wyniki opracowania poznamy dopiero w grudniu br. W razie pozytywnej opinii budowa tej drogi ma szansę znaleźć się wśród inwestycji strukturalnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2021-2027.

Trwają także procedury związane z planem budowy połączenia drogowego pomiędzy węzłem autostrady A4 Rudno i drogą krajową nr 79. Rada Powiatu Chrzanowskiego pod koniec listopada ub. roku podjęła decyzję o udzieleniu pomocy finansowej dla Województwa Małopolskiego w celu aktualizacji wielowariantowej koncepcji budowy połączenia wraz z uzyskaniem dla niego decyzji środowiskowej. Także w tym przypadku droga do realizacji inwestycji jest jeszcze bardzo daleka, tym bardziej że obwodnica ma przebiegać przez cenny przyrodniczo teren Puszczy Dulowskiej.

Wcześniej był też omawiany wariant budowy dalszej części trasy, od węzła Rudno w okolice Olkusza. Tu też powstało wiele koncepcji i na razie na tym się stanęło.

FLESZ - Ceny mieszkań nadal w górę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Potrzebna nowa droga, która połączy DK 28 i 79 z autostradą A4. Zlecono analizę, która wykaże czy to priorytetowa inwestycja - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto