Prawnik wyjaśnia. Rękojmia a gwarancja. Wiecie, Czym różnią się te pojęcia?

OPRAC.:
Małgorzata Gleń
Małgorzata Gleń
Jak rozróżnić, kiedy mamy dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi, a kiedy gwarancji? Wyjaśnia prawnik Jonasz Kita z kancelarii Lex Projects.

W sytuacji kiedy np. po powrocie do domu z zakupów, okazuje się że kupiony przedmiot jest niekompletny albo nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na jego cel (np. buty wodoodporne przy małym deszczu są przesiąknięte wodą) albo sprzedawca sprzętu elektronicznego zapewnił nas, że nowy laptop będzie pracował nieprzerwanie przez kilka godzin, a w rzeczywistości po niewielkim czasie użytkowania wymaga podłączenia do zasilacza, wtedy kupującemu przysługuje roszczenie. Może być z tytułu rękojmi albo z gwarancji.

W rzeczywistości wskazane podstawy roszczeń są mylone albo są traktowane tożsamo. Jednakże są to zasadniczo dwa niezależne uprawnienia, z których potencjalny pokrzywdzony może skorzystać.

Podstawowym prawem, które przysługuje każdemu kupującemu z mocy prawa jest roszczenie z tytułu rękojmi za wady. Rękojmia przysługuje na rzeczy ruchome w okresie dwóch lat, z kolei na nieruchomości do lat pięciu od dnia ich wydania kupującemu.

Rękojmia pozwala na żądanie od sprzedawcy bezpłatnej wymiany rzeczy na nową, usunięcia wady, obniżenia ceny, a także na odstąpienie od umowy. Ponadto, w przypadku kiedy kupujący jest konsumentem, w momencie wystąpienia z którymkolwiek roszczeniem, oprócz odstąpienia od umowy, sprzedawca musi w terminie 14 dni ustosunkować się do żądania kupującego, gdyż w przeciwnym razie zostanie ono uznane za uzasadnione. Co ważne, przez okres roku przysługuje konsumentom domniemanie, że kupiona rzecz posiadała wady już od momentu jej wydania, w związku z czym w przypadku zaistnienia wady, to sprzedawca musi wykazać, że powstała ona wskutek działań kupującego.

Gwarancja w przeciwieństwie do rękojmi nie przysługuje z mocy samego prawa, a jedynie wtedy gdy sprzedawca udzieli jej kupującemu dobrowolnie.

Warto zwrócić uwagę, iż w przypadku gwarancji, zwykle otrzymujemy dokument gwarancji. Pozwala on wystąpić z żądaniem do wystawcy karty gwarancyjnej. Termin obowiązywania gwarancji, w przypadku kiedy nie jest wskazany w dokumencie gwarancyjnym, wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Istotny jest fakt, iż kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.

FLESZ - Złoto najdroższe od dekady

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie