Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reklamowy chaos wreszcie ma zostać uporządkowany

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Urząd Miasta i Gminy Olkusz
Wszechobecne reklamy to duży problem miast Małopolski zachodniej. Jako pierwsi za uporządkowanie przestrzeni miejskiej i okiełznanie reklamowego chaosu zabrali się olkuscy urzędnicy.

W Olkuszu rozpoczęły się prace mające na celu uchwalenie lokalnych przepisów tzw. ustawy krajobrazowej. Urzędnicy nie mają wątpliwości, że aktualnie na tym polu panuje „wolna amerykanka”.

- Zbyt duża dowolność w umieszczaniu reklam i brak narzędzi prawnych po stronie gminy sprawiły, że przez lata problem się nawarstwiał. Najwyższa pora go kompleksowo rozwiązać - podkreśla Roman Piaśnik, burmistrz Olkusza.

Radni już w połowie 2017 r. podjęli uchwałę dającą burmistrzowi zielone światło dla opracowania przepisów, które szczegółowo określą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, co z kolei umożliwi kompleksowe uregulowanie tych kwestii na terenie miasta i gminy Olkusz oraz poprawę wizerunku miejskich ulic i planów.

- Przygotowywane obecnie przepisy mają przeciwdziałać niekontrolowanej lokalizacji i jakości obiektów reklamowych w przestrzeni miasta i gminy, jak również doprowadzić do poprawy ich jakości. Pożądanym efektem wprowadzenia tych lokalnych zasad jest wykreowanie wysokiej jakości estetycznej przestrzeni publicznej, wolnej od chaosu reklamowego - tłumaczy Agnieszka Kaczmarczyk, naczelnik Wydziału Urbanistyki i Ochrony Zabytków olkuskiego magistratu.

Reklamy szpecą

Olkuscy urzędnicy postanowili bliżej przyjrzeć obecnym już reklamom w gminie. By nie była to tylko ich subiektywna ocena, gmina zleciła profesjonalną analizę ich oddziaływania. Ukazała ona liczne przykłady szpecenia krajobrazu przez nadmierne zagęszczenie i zróżnicowanie nośników reklamowych. Powodują one wizualny i estetyczny chaos przede wszystkim przez nadmierną, niekontrolowaną ilość barw, materiałów, faktur, rozmiarów i typów nośników reklamowych na ulicach i placach miejskich.

Zdanie mieszkańców

Na wstępnym etapie konstruowania lokalnych przepisów nie ma wymogu konsultacji społecznych. Roman Piaśnik postanowił jednak już teraz zapytać o zdanie m.in. mieszkańców oraz firmy reklamowe.

- Chcielibyśmy uporządkować naszą wspólną przestrzeń w porozumieniu z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Dlatego gorąco zachęcam do poświęcenia kilku minut i wzięcia udziału w ankiecie - dodaje Roman Piaśnik.

Ankieta dostępna jest na stronie internetowej magistratu, jest ona anonimowa. Badanie to ma na celu poznanie oczekiwań, które będą stanowiły istotną wskazówkę dla urzędników przy formułowaniu ostatecznego kształtu lokalnych przepisów.

Mieszkańcy Olkusza nie mają wątpliwości, że zmiany są potrzebne, by reklamy nie szpeciły dłużej miasta.

- Jadąc głównymi drogami, szczególnie w centrum miasta ciągle widzi się reklamy. Większość jest krzykliwa, w ogóle nie zachęca do skorzystania z oferty, tylko szpecą miasto. Zasłaniają odnowione elewacje budynków - uważa Maciej Kuzaj, mieszkaniec Olkusza.

Reklamy w Chrzanowie

Uporządkować przestrzeń miejską zamierza również nowy burmistrz Chrzanowa, Robert Maciaszek. Zapowiadał to już podczas kampanii wyborczej i jest to jeden z jego priorytetów. Nie zamierza się jednak śpieszyć.

- To skomplikowane. Dużo problemów przy wdrażaniu tej ustawy było w Krakowie. Będziemy się przyglądać, jak robią to inne miasta i uczyć na ich błędach. Czeka nas dużo pracy - mówi Robert Maciaszek.

W Chrzanowie także jest co porządkować, bo główne ulice i centrum miasta pełne są banerów, wszelakich reklam oraz szyldów, z czego każdy jest „na inne kopyto”.

- Gmina może wskazać, jakie formaty reklam i czy w ogóle będą dopuszczalne, czy będą to jedynie szyldy. To jest poważna zmiana. Wpłynie ona na wiele osób, nie tylko tych, którzy oglądają reklamy, ale również mieszkańców zarabiających na tym, wynajmujących przestrzeń i osoby, które się na niej reklamują - podsumowuje Robert Maciaszek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Reklamowy chaos wreszcie ma zostać uporządkowany - Gazeta Krakowska

Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto