Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Który najkorzystniejszy? Mieszkańcy mogą składać ankiety

Sławomir Bromboszcz
Sławomir Bromboszcz
Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini
Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini GDDKiA
Zaprezentowane zostały cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Burmistrzowie tych miast wyrazili swoje opinie nt. preferowanych wariantów trasy. Mieszkańcy także mogą wyrazić swoje zdanie za pośrednictwem ankiet. Czas na ich składanie upływa 10 stycznia 2023 roku.

Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Który jest najkorzystniejszy?

Obwodnica Trzebini i Chrzanowa ma rozwiązać, a przynajmniej zmniejszyć, problemy komunikacyjne w centrach tych miast. Ponad 20 tys. samochodów dziennie przejeżdża biegnącą przez nie drogą krajową 79. To nie tylko samochody osobowe, ale także ciężarowe. Do samego zakładu Orlen Południe dojeżdża dziennie 800 tirów. Wyprowadzić ruch tranzytowy poza centra miast ma planowana obwodnica. Zaprezentowane zostały cztery warianty przebiegu trasy. Każdy z nich ma swoich przeciwników i zwolenników. Najmniej realny wydaje się wariant W5A, który przebiega m.in. przez Puszczę Dulowską, Piłę Kościelecką oraz osiedla Kościelec i Młodości w Chrzanowie.

Gmina Chrzanów jest w trakcie opracowywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru. Potwierdzamy w nim przeznaczenie tego terenu na rozwoju budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Teren ten od lat jest przeznaczony na dalszy rozwój osiedla Młodości. Nie zgadzamy się na przebieg drogi w tym miejscu - podkreśla Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.

Podobne zdanie w tym temacie ma Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini. Jak zwracają uwagę samorządowcy realizacja tego wariantu budowy trasy wiązałaby się z wyburzeniami, wycinką wielu drzew, a także zaburzyłaby ekosystem wokół puszczy i Chechła. Mocno w teren puszczy ingeruje także wariant W4, w tym przypadku jednak droga przed Chechłem miałaby się połączyć z autostradą A4 nowym węzłem. Ta koncepcja ma rację bytu w przypadku rozbudowy autostrady o trzeci pas oraz utrzymania bezpłatnego przejazdu na odcinku Dulowa - Byczyna.

Dwa pozostałe warianty, czyli W1 i W1m są niemal identyczne. Od Dulowej do węzła A4 w Chrzanowie biegną w sąsiedztwie linii kolejowej przecinając osiedle Salwator w Trzebini. W tym miejscu przebieg drogi budzi protesty mieszkańców, bo prowadzi przez teren zabudowany. Dalej już biegnie przez tereny strefy przemysłowej po północnej stronie Chrzanowa i łączy się z węzłem autostrady A4 w Byczynie.

Przy realizacji inwestycji kluczowa są dwie kwestie: jak najmniejsza ingerencja w grunty prywatne, żadnych wyburzeń domów i innych budynków. Drogi nie da się wybudować w powietrzu, więc jeśli ma jak najmniej ingerować w prywatne działki, musi w sporych fragmentach przejść przez łąki i tereny leśne. I tu jest mój drugi postulat: możliwie jak najmniej wyciętych drzew. Będę namawiał, aby droga powstała w już wyciętych "korytarzach", by nie niszczyć naszej puszczy - podkreśla Jarosław Okoczuk.

Mieszkańcy swoje zdanie nt. budowy obwodnicy, preferowanych wariantów mogą wyrazić za pośrednictwem ankiety dostępnej na stronie www.dk79-obwodnica-chrzanowa-trzebini.pl. Czas na ich składanie upływa 10 stycznia 2023 roku.

Prezentacja wariantów to dopiero początek długiej drogi do budowy obwodnicy. Plan inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, zakłada że w 2024 roku uzyskana zostanie decyzja środowiskowa, natomiast w 2026 roku ma zostać ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg w systemie zaprojektuj i wybuduj. Sama budowa miałaby być realizowana w latach 2028-2030.

Wybudowanie obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość dróg miejskich. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego oraz regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 79 w pobliżu autostrady A4. Zwiększy się dostępność komunikacyjna zakładów przemysłowych w Chrzanowie i Trzebini – zapewnia Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Cztery warianty przebiegu obwodnicy Chrzanowa i Trzebini. Który najkorzystniejszy? Mieszkańcy mogą składać ankiety - Gazeta Krakowska

Wróć na chrzanow.naszemiasto.pl Nasze Miasto